Svolvær, Lofotens huvudstad

Lofoten är ett ställe som står på mångas bucketlist över platser att besöka någon gång i livet. Med all rätt! Jag har varit där många gånger genom åren och det blir verkligen aldrig tråkigt. Varje gång vi närmar oss och bergen tornar upp sig i alla riktningar tar mitt hjärta ett extra skutt. Det är en nästintill magisk plats. De flesta gånger vi har varit ut på Lofoten har vi tältat, men när jag och Erik åkte dit i maj 2019 stannade vi på hotell en natt i Svolvær.

Svolvær är lite av huvudstaden på Lofoten.

Vintertid är det lugnt men på sommaren kokar det av människor på gatorna. Även om det inte är speciellt stort finns det gott om mysiga restauranger, caféer och aktiviteter att ägna sig åt. En regnig och lite stormig dag i maj kändes det skönt att ta in på ett hotell och gå och äta middag i stan.

Scandic Hotell Svolvaer – Ett hotell på Lofoten som du inte får missa!

Scandic ligger mitt i Svolvaer, med mindre än ett par minuters promenad längs vattnet till det som är centrum. När vi checkade in på vårt rum höll Erik på att tappa hakan. Ska vi verkligen bo så här nära vattnet mamma? Havsytan var just nedanför vår balkong och vi stod länge och tittade på små fiskar som simmade runt stenarna på botten.

Erik frågade om vi kunde fiska från balkongen, och det skulle vi ha kunnat göra om vi hade gjort det på en gång. Men som den mamma jag är såg jag till att vi gick och åt först. Olyckligtvis hade tidvattnet sjunkit när vi kom tillbaka och det gick inte längre att fiska direkt från balkongen. Tough luck!

Scandic är ett fint hotell med fräscha rum och fin restaurang.

Eftersom det var lågsäsong hade de begränsade öppettider i restaurangen och begränsad meny. Men frukosten var som vanligt på Scandic hotell super och utsitken från restaurangen (den inglasade och utstickande delen av byggnaden) är helt magisk. Det finns dessutom ett litet fönster i golvet som man kan spana på fiskar genom. Så spännande!

Vyerna på Lofoten är så majestätiska, oavsett åt vilket håll man tittar. Svolvaer är inget undantag. De här bilderna är fotade alldeles nära hotellet och det är berg i alla riktningar.

Middag på restaurang Bacalao mitt i Svolvær

Vi käkade middag på restaurang Bacalao mitt i Svolvaer, bara ett stenkast från hotellet. Här har vi ätit flera gånger förut och tycker att det är både mysigt och bra mat. Vi är inga gourmeter så deras korta meny passar oss perfekt.

Den här gången åt jag deras fish & chips och Erik tog en hamburgare. Maten var god och för att vara i Norge (och dessutom på Lofoten) så är priserna helt okej! Kommer man hit sommartid är deras stora uteservering absolut fantastisk att sitta på.

Dagen efter ville vi komma ut på en båttur, men eftersom det var lågsäsong ännu fanns det inte så mycket att välja på.

Det enda som fanns var en båttur med RIB som Erik var för liten för. Vi strosade istället runt i Svolvær en stund och åkte sedan till köpcentrat och åt lunch. Erik lekte länge i deras gedigna lekhörna med ett gäng norska barn medan jag satt och jobbade lite.

Planen var att fortsätta längre ut på Lofoten och tälta ett par nätter till. Men vädret var riktigt tråkigt och prognosen lovade inget bättre, så på eftermiddagen vände vi norrut igen på Lofotens vackra vägar. Vi siktade dock inte hem, utan mot min familjs stuga i Efjord, bara ett par timmar bort.

Erik var först ledsen över att vi inte fick åka båt, han älskar det och brukar åka massor med morfar i deras stuga. Men det släppte snabbt, som det ju så ofta gör med barn.

Bild från sommaren 2017.

Bild från sommaren 2017, det här var den enda Rib turen som fanns att åka ut på när vi var där i maj 2019.

En bild från när vi åt lunch på Ankerbrygge i Svolvær sommaren 2017.

Att ta färjan över från Lofoten är bra som omväxling när man ska hemåt, så man slipper köra samma långa väg tillbaka.

Man sparar inte jätte mycket tid, men slipper en lång och slingrig väg. Man kan antingen åka färja från Svolvær till Skutvik. Ska man norrut kör man sedan en bit och tar nästa färja mellan Bognes och Skarberget. Sen är det vacker (och lite rakare) väg till Narvik.

Man kan också köra norrut på Lofoten istället och ta färja från Lødingen till Bognes och sen Bognes till Skarberget. Den färjan är lite kortare (men innebär mer körning på Lofoten). Hur som helst tycker jag att det är skönt att slippa köra hela långa och krokiga vägen på Lofoten två gånger. Omväxling förnöjer och med barn i bilen är det skönt att kunna röra på sig ett par timmar istället.

Färjan mellan Lødingen och Bognes är större och tar längre tid. Här finns ett litet cafe (med hutlöst dyr mat), sittplatser med fin utsikt och en liten lekhörna.

På den mindre färjan mellan Bognes och Skarberget.

Vy från färjan mellan Lødingen och Bognes.

Den här gången blev det ett kort besök i Svolvær och på Lofoten, men det är okej. Vi har varit här förut, bland annat sommaren 2017. Och vi kommer tillbaka.

Är du sugen på att upptäcka Lofoten med barn? Kolla in mina bästa tips här!

Amanda heter jag och är certifierad Coach. Jag är också mamma till två barn, matte till två hundar, fru till en musiker och född och uppvuxen i norr. Jag skriver personlig utveckling, personliga funderingar, om äventyr i naturen och livet norr om polcirkeln.

På bloggen får du läsa om högt och lågt, djupt och ytligt, forskning och personliga upplevelser – allt i en härlig blandning.